Monday, October 20, 2008

What if?!

Oamenii sunt programati sa gandeasca, sa se comporte, sa execute. De la ei se asteapta un feedback clar. Li se dau ca input anumite comenzi si se asteapta ca rezultatul/comportamentul sa fie previzibil.

Ca exemplu superficial: dezvolta cultul lipsului si atunci cand le vei da, cu titulatura de "ieftin", vor cumpara toate porcariile, in cantitati mari, chiar daca nu au nevoie, chiar daca abia si le permit. Ca rezultat, iti vor munci pe aproape nimic pentru a fi capabili sa isi plateasca nimicurile cumparate... ok, poate nu i atat de superficial exemplul.

De aici si intrebarea retorica din titlu.
Ce-ar fi, daca am incepe sa ne comportam irational (dar totusi in respect fata de bunul simt si legi)?!
Ce-ar fi daca la testele de consumatie de pe strada am raspunde toti la nimereala?!
Ce-ar fi daca am inceta sa credem in reclame cu "credit pentru orice rapid si ieftin"?!
Ce-ar fi daca in loc sa facem munca suplimentara neplatita, cum ni se cere, am cere bani in skimbul acestor favoruri?!
Ce-ar fi daca vara "moda" spune ca trebuie sa purtam verde, am purta albastru, rosu, violet, portocaliu, galben?!
Ce-ar fi daca de 1 Mai, cand pulimea pleaca la Mare - ca asa-i traditia - am pleca toti la munte, sau pe valea Oltului sau a Somesului sau a mai-stiu-io-cui, sau am pleca in Turcia/Bulgaria/Cehia?!
Ce-ar fi daca am pune mana sa citim o carte, atunci cand anturajul ne indeamna sa ne postam pozele deochiate pe "hai cinci" - ca asa e cool?!


Cred ca s-ar schimba multe... si tind sa sper ca unele chiar spre bine... Daar trebuie actionat la unison (vorbesc de o actiune globala, ca in Romanica te ia moartea pana actioneaza toti spre binele general).

6 comments:

  1. ar fi... nasol rau :( sau poate nu ;)

    In mintea mea zbuciumata de diverse..., mi-am format parerea ca asa suntem cultivati! (ghici de unde citez? din ce film?)
    Ca un exemplu banal, plecand de la demonstratia "nevinovata" a lui Derren Brown: http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg , ai putea izola pe parcursul intregii noastre vieti ideile / constantele care ni se inoculeaza. Creerul este educat de la varste fragede sa abstractizeze si ce e variabila si asa ne "conditionam" rapid gandirea, ne inconjuram existenta de constante/ abstracte (ca sa fie clar, ma refer la ideeile pe care le preluam de bune "as is"/ "asa cum sunt" si nu le mai discernem, sau daca le discernem, o facem in raport cu alte idei implantate si ne creem astfel false identificari sub falsa impresie ca NOI AM DECIS ce este bine/rau pt noi). Si astfel de exemple as putea gasi o tona daca m-as fotza mai tare...

    So, daca nimeni nu ar mai respecta "programul", "The Design", ar fi nasol de "designeri", iar cel care ar reusi sa deschida intradevar ochii, macar putin, ar vedea o lume nasoala, niste mici monstrii fara creere, niste ecouri ale marelui design ... and so on.

    Te trezesti singur intr-o lume noua, necunoscuta, in care iti dai seama ca pana si mama, mama care prin definitie iti vrea doar binele, pana si ea ti-a inoculat idei gresite... normal, ca doar la randul ei a fost programata cu ele.
    Ti-ar trebui calitati deosebite sa poti suporta noul adevar, sa poti trai cu el, sa incepi/incerci sa traiesti si sa te dezvolti, evoluezi sub noua stare a lucrurilor... Cel mai nasol insa mi se pare ca apoi sa te re-comporti "normal" asa cum ai fost pana ai deskis okii, altfel resti sa fii "sectant, ateu, ioghin, tzacanit, dus de-acasa..." si cine mai stie cum, pt ca evident "systemul" a avut grija sa implanteze si "rutine de protectie" care se declanseaza automat la aparitia unui om care incearca sa ridice capul din mocirla in care e tinut.

    Noh, bizar ca am vorbit despre oameni ca despre robotei dar parea atat de real... ;)

    ReplyDelete
  2. Cum sa fie oamenii robotei?! :)))))))))))))))

    Am putea sa ne asemanam existenta cu un musuroi: ei (regii si reginele) ne muncesc si ne storc pana la moarte, iar pentru asta, trebuie sa fim ascultatori si chiar sa credem ca asa ne este cel mai bine.

    ReplyDelete
  3. daca am gasi o alta alternativa, sa zicem opusa, am induce imediat un alt curent de opinie - asemanator dar cu sens schimbat - amandoua manifestari (iar sa zicem)se vor raporta intre ele, iar impreuna ...la ce ?

    ReplyDelete
  4. strongvaleriana, ai perfecta dreptate, dar, am sa te corectez un pic, in sensul ca eu nu ma refeream la ceea ce spui tu.

    Adica, ideea nu este sa faci totul exact pe invers, pentru ca in cazul asta devi PREDICTIBIL. Ideea este sa nu respecti un pattern comportamental. Sa nu fii tu insuti, sa joci diverse personaje, daca pot sa ma exprim asa.

    Pana la urma, tot la "sa incercam sa gandim" se reduce totul, sa incercam sa discernem... dar, fara cunoastere, discernamantul este egal cu zero. Zero mare si chel, ascutit si taios, cu gaura mare cat un jug.

    ReplyDelete
  5. ...au trecut cateva luni, si in fine am inteles - predictibilitatea actiunilor sa se faca intr-un procent cat mai mic !

    ReplyDelete
  6. BINGO!

    Controlul se bazeaza pe statistica! Pentru ca, statistic vorbind, bancile, firmele de asigurari, bursele, jocurile de noroc etc. isi trag porfiturile din predictibilitatea ce ne inconjoara si in care ne balacim! Iar de aici, mergand "pe firul apei", ajungi sa citesti omul si sa iti dai seama cum va reactiona (sau nu) in situatiile pe care tu i le furnizezi!

    ReplyDelete